Zwracamy się do mieszkańców Gosławic z propozycją, aby poznali literaturę o swojej rodzinnej miejscowości, którą wchłonął wielkoprzemysłowy Konin.

Najstarszy dokument, w którym wspomniano wieś Gosławice, pochodzi z 1280 roku.

Kościół św. Andrzeja Apostoła w Gosławicach, fot. Aleksandra BrylPomimo braku prac naukowych na temat dziejów tej interesującej wioski, istnieje wiele publikacji, które przybliżają jej przeszłość. Są to nie tylko edycje źródeł, ale i opracowania. Głównym ich tematem jest kościół świętego Andrzeja Apostoła, wzniesiony w początkach piętnastego wieku z inicjatywy biskupa Andrzeja Łaskarza, biskupa poznańskiego i jego bratanka Jana z Lichenia. Bogata dekoracja heraldyczna zainteresowała wielu autorów w tym Andrzeja Grzybkowskiego, Jacka Kowalskiego (Gotyk Wielkopolski).

Szanowni Państwo,

Grafika promująca ogłoszenie wyników konkursu "Zapiski z czasu dobrowolnej izolacji ".chcieliśmy podziękować Państwu za ogromne zainteresowanie konkursem literackim Zapiski z czasu dobrowolnej izolacji ogłoszonym 12 marca 2020 r. przez Dyrektora MBP w Koninie Damiana Kruczkowskiego.

Otrzymaliśmy od Państwa razem sześćdziesiąt sześć zgłoszeń. Podzieliliśmy je na kategorie: Wiersze, Opowiadania, Pamiętniki i dzienniki. W konkursie wzięło udział sześćdziesiąt dziewięć osób (jedno zgłoszenie to zespół czteroosobowy). Niektóre osoby wysłały po kilka wierszy, a niektóre opowiadania były tak obszerne, że stanowią materiał na oddzielną książkę.

Wybór tych najlepszych prac sprawił nam ogromną trudność ze względu na ich bardzo wysoki poziom oraz objętość tekstu. W związku z tym chcieliśmy uhonorować jak najwięcej osób, a w efekcie końcowym, wszystkich biorących udział w naszym konkursie.

Czas usiąść w pociąg i ujechać z miasta, w jednym ze swoich wierszy pisał Andrzej Babiński, poeta. Przyjaciel Edwarda Stachury, Bruno Milczewskiego, Witka Różańskiego. Tak też się stało. Ruszyliśmy w podróż, by dotknąć świata przedstawionego i opisanego w literaturze.

Pierwszy przystanek to przyciągający swoją urodą Kazimierz Dolny nad Wisłą, miasto artystycznej bohemy, wyrażającej swój zachwyt słowem, piórem i barw paletą. Opowieści o miejscu, gdzie Dziesięć Muz wiruje w powolnie trwającej radości. Tu zobaczyliśmy Dwa Księżyce Kuncewiczowej w obu odsłonach, opisanej i pobudzającej naszą wyobraźnię oraz skręconej filmową kamerą. Próbowaliśmy to miejsce ogarnąć rzutem oka, który spiąłby to wszystko w całość. Po paru godzinach ruszyliśmy do miasta Bashevisa Singera - Sztukmistrza z Lublina.

Lato, czas swobody i luzu dla większości z nas. Upragniony odpoczynek od nauki, pracy i licznych obowiązków. Przez kilka tygodni oddajemy się błogiemu lenistwu, koncentrujemy na zajęciach, które sprawiają nam przyjemność. Jeśli powinności, to w ograniczonym stopniu.

Lato to pora na regenerację ciała i ducha. Pakujemy walizki i ruszamy w drogę. W góry, nad morze, jezioro, może tym razem egzotyczny kraj.

Któż z nas nie kojarzy daty 15 lipca 1410 roku albo nie słyszał o dwóch nagich mieczach?

Zakończona zwycięstwem wojsk polsko-litewskich i pogromem sił krzyżackich bitwa pod Grunwaldem to jedna z największych pod względem liczby uczestników bitew średniowiecznej Europy. Nic dziwnego, że jest przedmiotem wielu opracowań naukowych i tematem licznych dzieł literackich.

Z okazji rocznicy wydarzenia Filia „Medyczna” zachęca do przypomnienia sobie historii sprzed sześciuset dziesięciu lat.

W pierwszą podroż, online, wyruszymy razem z Nelą małą Reporterką, z którą będziemy poszukiwać rajskich ptaków.

Porównanie kształtu Papui-Nowej Gwinei do sępa z książki Nela mała Reporterka. Fot. Barbara RymarowiczNa mapie świata jest takie państwo, które do dziś pozostaje do końca nieodkryte i nieodgadnione. Wyspa ta swoim kształtem przypomina siedzącego sępa. Można tu spotkać człowieka podobnego temu, jakim był przed tysiącami lat. Mieszkańcami są ludy, które żyją plemienną wspólnotą, a ich stroje i rytuały plemienne pozostały niezmienne od tysięcy lat.

Mowa tu o odległym zakątku świata Papui-Nowej Gwinei, państwie w Oceanii. Dla Europejczyka jest to już kraniec świata. Papua-Nowa Gwinea to kraj bardzo specyficzny, który uważany jest za jeden z najbardziej niebezpiecznych na świecie, a zarazem ciekawy zakątek na kuli ziemskiej nazywany rajską wyspą.

W lipcu przypada siedemdziesiąta piąta rocznica śmierci jednej z najbardziej znanych polskich autorek dwudziestolecia międzywojennego.

Wywodząca się z artystycznego rodu Kossaków Maria Pawlikowska-Jasnorzewska była mistrzynią lirycznych miniatur, zakończonych niespodziewaną puentą, ale też twórczynią form dramatycznych. W jej poezji znajdzie coś dla siebie zarówno amator lekkich i żartobliwych form, jak i miłośnik intensywnych emocji czy też czytelnik spragniony refleksji nad przemijaniem.

Zapraszamy do odwiedzenia Filii „Medycznej” i nawiązania bliższego kontaktu z Lilką (jak nazywano ją wśród rodziny i przyjaciół).

W dobie pandemii koronowirusa podróżowanie jest utrudnione. Kraje Unii Europejskiej powoli zaczynają się otwierać z powrotem na turystów. Jednak nie każdy, wybierający się na urlop, bierze pod uwagę dalekie podróże.

Filia „Siódemka" gorąco zachęca do odkrywania uroków najbliższych terenów.

Podróżować można samochodem, rowerem, kajakiem czy piechotą. Powiat koniński oferuje turystom wiele atrakcji. Jeziora z pięknymi plażami, zabytki architektury murowanej oraz drewnianej, zabytkowe pałace i dworki. Każdy znajdzie coś interesującego do obejrzenia.

Serdecznie namawiamy do Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. zdjęć ciekawych miejsc z krótkim opisem.

Zasady zabawy:

1. Przesyłamy jedynie zdjęcia ciekawych miejsc, budowli, zabytków, miejsc aktywnego odpoczynku i tym podobnych.
  2. Nadsyłane zdjęcia nie mogą przedstawiać wizerunku osób oraz zdjęć typu selfie.
  3. Zdjęcia prosimy nadsyłać do 31 sierpnia 2020 roku wraz z załączoną treścią oświadczenia.
  4. Zdjęcia przesłane bez oświadczenia, zawierające wizerunkiem osób lub typu selfie nie wezmą udziału w zabawie.

Treść oświadczenia:

1. Oświadczam, że nadesłana przeze mnie praca dotycząca ciekawych miejsc w regionie konińskim jest mojego autorstwa.
  2. Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu organizacji i przeprowadzenia zabawy "Odkryj jak pięknie jest w Twojej okolicy" lub dochodzenia ewentualnych roszczeń.
  3. Wyrażam zgodę na publikację, na czas nieoznaczony i bez honorarium, moich przesłanych prac na stronie Miejskiej Biblioteki Publicznej w Koninie (MBP), koncie MBP na Facebooku oraz w innych mediach zgodnie z ustawą o Prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Na początku września, w artykule podsumowującym wakacje, zamieścimy nadesłane przez Państwa zdjęcia.